Mindeközben Ázsiában

Pekingi templomok

Yongheon Láma templom / Konfuciusz templom / Ég temploma

2017. október 31. - Mindeközben Ázsiában

Gigantikus Peking a templomok városa is lehetne, hisz eleve a vallási mixnek köszönhetően többféle stílusú, de mégis hasonló templomokkal találkozik itt az ember. Mindegyik mintha a nyugalom szigete lenne. Megszűnik a város zaja, a szmog és a hatalmas tömegtől függetlenül az ember ezeken a helyeken önmagára lel. Füstölők illata terjeng a levegőben, ami már egy különleges hangulatot áraszt.

Röviden a kínai vallásban 3 hagyománynak van fontos szerepe: konfucianizmus, taoizmus és a kínai buddhizmus. Igen, hagyomány, mert a vallás szó is elég ismeretlen Kínában. Ezeket a hagyományokat nehéz lenne röviden bemutatni, erre szakemberek megannyi könyveket írtak, így ezt a részt rájuk bízom inkább. A lényeg, hogy Kínában nincsenek ezek elválasztva, azaz egy egyén mind a 3 hagyományt is gyakorolhatja, attól függően, hogy éppen kihez és miért fordul.

Nekünk mindössze 3 templomba sikerült eljutnunk Pekingben, de mindegyiknek megvolt a saját varázsa.

Kora reggel metróba szálltunk és a Yongheon Láma templomhoz igyekeztünk. Legegyszerűbben a 2-es metróval lehet a templomhoz eljutni. A metrónál a C kijáratot kell keresni, majd kb 300 méter séta után a templom bejárata is látható lesz.

Jegyvétel (25 yuan/fő) után egy fémdetektoros főkapun át az ember azonnal egy zöldövezetben találja magát.

A Yongheon jelentése harmónia és béke, így már eleve a neve is elárulja, mire számíthat a látogató. Sőt ez már a főkapunál is érződik, hisz csak a déli irányból lehet megközelíteni a templomot. Ennek az az oka, hogy a mai napig abban hisznek, hogy északi irányból démoni jeges szelek jöhetnek és ezért azt a kaput zárva is tartják.

Maga az épületegyüttes nem csak egy templom, hanem monostor is. Otthont ad közel 100 tibeti buddhista szerzetesnek.

Ahogy beljebb megyünk egy csarnok tárul elénk, ahol rengeteg füstölőt gyújtanak meg. Mi is kaptunk két szép kis dobozt, majd elindultunk a tömeggel át a füstfelhőn. Csarnokokon át mentünk, mindegyikben hatalmas színes faragott szobrok voltak láthatóak. A csarnokok külön épületként állnak és mindegyik kívül-belül gyönyörű festett faragásokkal van díszítve (szerintem a plafon is elég durvára sikerült nekik).

A csarnokok nevei is lenyűgözően hangoznak, mint pl. Tízezer Öröm Pavilonja, ahol egy 26 m magas (8 m ebből a földben van) egyetlen fehér szantálfából kifaragott Buddha szobor várja a híveket. A szobrot VII. Dalai Láma ajándékozta és a legenda szerint 3 évig tartott az ideszállítása.

A templomot eredetileg a Csing-dinasztia idején (17. sz.) kezdték el építeni az eunuchok számára, hogy szállásuk legyen. Aztán a 18. sz.-ban császári lakhely lett, majd a mai napig buddhista kolostorként szolgál. Igazából az egyik legnagyobb tibeti buddhista monostor az egész földön. (Ami érdekesség szerintem, hogy ez a kolostor pont Kínában van, hisz elég köztudottan érdekes a helyzet a két terület között. Vallásszabadsága ugye Tibetnek kb. nem is létezik, hisz vezetőjük, a mostani Láma is már jó ideje száműzve van onnan, illetve még a Láma utódot is kb. Kína akarja kiválasztani, ami már kész röhej. Ez már más tészta, de nem igaz, hogy Kína nem tudja megadni nekik az autonóm területi jogot, főleg azok után, hogy Pekingben is van tibeti kolostor).

Itt már tudtuk, hogy az egy napra tervezett 3 templom nem fog beleférni az időnkbe, vagy bele kell húznunk vagy nem fogjuk látni mindegyiket.

Így innen lassan, de elindultunk a szomszédban lévő Konfuciusz templomba, ami tényleg pár perc csak gyalog, mivel a szembe levő kis utcán kell csak áthaladni. Belépőjegyet itt is kell venni, aminek az ára 30 yuan/fő, de ez kombinált jegy, ami az egész komplexumra érvényes.

Maga az épületegyüttes szintén nem csak templom, hanem császári főiskola is volt. A belső kert egyben egy könyvtár is, mivel hatalmas kőtáblák sorakoznak. Több tucat teknősbékaszobor található itt, amelyeken kőtáblák vannak. A kőtáblákon kínai karakterek, de mivel a én kínai tudásom még messze van ettől, így mi csak néztük a parkot, de egyébként azok a neveit, akik a záróvizsgákon átmentek, ide vésték fel. A kínaiak szerint a teknősbéka a hosszú élet, az erő, a bölcsesség és a kitartás jelképe.

Ami még szerintem érdekes volt itt az iskolarészben, hogy volt egy kis „szoba”, amelyben látható volt az, hogy hogyan büntették meg azokat, akik nem tanultak.  Elég szépen eljárt rajtuk a rúd, sőt hát bilincsbe is verték őket. Szóval nem volt mese, tanulniuk kellett.

A pekingi szmogból a hatalmas falakon át ismét nem érződik semmi. Pavilonok és csarnokok között egy tóra lelünk és mindent itt is körbevesz egy kis park.

Közismert, hogy Konfuciuszt Kína első tanítómestereként, politikusaként és az egyik legjelentősebb filozófusaként tisztelik a mai napig. A kínaiak "Kongzi"-nak nevezik, ami annyit jelent: Kong Mester.

A második legnagyobb Konfuciusz tiszteletére épített templom után metróba pattanva a taoista The Temple of Heaven azaz: az Ég temploma felé vettük az irányt.  Már a neve is sejteti, mi vár ránk a bejárat (34 yuan/fő) után. Egy hatalmas, közel 270 hektáros Tiantan park választ el minket ismét a nyüzsgő várostól. Ezért sem meglepő, hogy rengeteg idős embert látni, akik hatalmas nyugalomban sakkoznak, kártyáznak, nyugdíjas közösségi életet élnek és boldogan nevetgélnek. A béke szó érződik mindenhol. Thai-chit gyakorolnak, sétálnak és relaxálnak.  Konkrétan már ezen is el lehet gondolkozni, hisz otthon mikor lát ilyet az ember?

A park több részre van osztva, sok látnivalóval és mivel mi már elég későn érkeztünk ide, csak egy részét tudtuk bejárni, de szerencsére mind a 3 főépületet sikerült megcsodálnunk. Tényleg szerencsére, mivel a park nem kicsi és így a látogatók is valahogy nem tűnnek olyan soknak. Így simán lehet élvezni a sétát, persze mi rohantunk kb., hogy kapuzárást megelőzve lássunk mindent.

Az Ég temploma a legszebb templom, amit Pekingben láttam. Eleve fél napot el lehetne azzal tölteni, hogy az ember ott ül szemben a kövön és az Ég templomát csodálja, mellette páratlan panoráma tárul elénk Peking délkeleti részén épült paneltömbjére. Ahogy a Nap a naplementével bearanyozza a templomot fantasztikus látvány tárul az ember szemei elé. A kék szín szó szerint ragyogóvá teszi és tényleg olyan, mintha az égbe érne a csúcsa.

A templom egyébként 3 dolgot szimbolizál: a földet, az embert és a legfelső emeleten a mennyországot, így nem csoda, hogy Mennyei Béke templomnak is nevezik.